Motorolja eller motorsmörjmedel är en giftfri flytande syntetisk produkt tillverkad av råolja (när det gäller motorolja) och olika tillsatser, oftast slitageskyddsmedel, tvättmedel, vätsketillsatser och, för höggradiga oljor, viskositetsmodifierare. Motorolja tjänar till smörjning av motorn vid urladdningspunkten. Dessutom skyddar och smörjer den motorns rörliga delar för att säkerställa att den fungerar korrekt. Motorolja hindrar också en motor från överhettning.
Motorolja som är gjord för användning i motorer som går vid höga temperaturer eller som upplever extrema kalla temperaturer måste vara tjock och ha en högre viskositet. Denna tjockare olja gör att det tunnare materialet kan göra sitt arbete bättre, vilket innebär att motorn går smidigare, vilket förbättrar bränsleekonomin och minskar slitaget på rörliga delar, såsom lager och kolvar. Motoroljans viskositet varierar beroende på temperaturen och viskositeten hos den olja som används i motorn. Motorolja som är gjord för användning vid låga temperaturer har också en lägre viskositet än motorolja som är konstruerad för användning vid höga temperaturer.
Motoroljans viskositet beror på flera faktorer, inklusive vilken typ av bränsle motoroljan är avsedd att smörja, motorkonfigurationen vid tillverkningstiden och tillverkarens rekommendationer för användning. Motorolja som är avsedd att smörja en motor som går vid låga temperaturer har en lägre viskositet än motorolja som är avsedd att smörja en motor som går vid höga temperaturer. Om tillverkaren inte rekommenderade en specifik viskositetsnivå för den olja som ska användas i motorn, kommer den motorolja som anges för det fordonet att ha en annan viskositetsgrad än den olja som är avsedd att smörja motorn om den körs vid rekommenderad temperatur. Därför kommer olja som är avsedd för en typ av temperatur inte nödvändigtvis att ha samma viskositetsgrad som olja som är avsedd att användas i ett annat fordon, precis som vatten har olika densitet när det närmar sig absolut noll.
Vissa typer av motorolja innehåller tillsatser som vanligtvis kallas ”robustants”. I vissa fall kan dessa tillsatser minska slitaget på motorns rörliga delar. Det finns dock inga bevis för att dessa tillsatser förbättrar bränsleekonomin. Motoroljor innehåller också en tillsats som kallas polyisocyanater som verkar för att begränsa tillväxten av alger som bildas på motorns intagsgrenrör. Denna tillsats är dock endast effektiv när motoroljan är tillräckligt sval för att förhindra att algerna växer.
Syntetiska motoroljor tenderar att ha högre densitet än konventionella motoroljor. Höga densiteter möjliggör mer molekylvikt per oljevolym. Syntetiska motoroljor har således större volym per volym än konventionella motoroljor. Den ökade molekylvikten hos syntetiska oljor gör att mer energi kan inneslutas i varje molekyl av motorolja; Därför har de större mekanisk hållfasthet och presterar vanligtvis bättre inom ett fordons driftsområde.
När det gäller att välja motoroljor har konsumenten ett brett utbud av alternativ. Syntetiska motoroljor finns i pumpverkstäder och bilservicecenter, men konsumenterna kan också beställa dem online. Många webbplatser erbjuder kunderna möjligheten att anpassa sina motoroljebeställningar, så konsumenterna behöver bara bestämma vilka deras ideala specifikationer är. Majoriteten av tillverkarna kommer att ha en mängd populära namn som ger både konventionella och syntetiska alternativ, så att kunderna enkelt kan välja det som passar bäst för just deras fordon.